Toimitko roolissa, missä sinulta odotetaan asiantuntevia viestintätaitoja ja työsi helposti henkilöityy sinuun? Oletko vastuussa tiedon jakamisesta sekä sidosryhmien ja yhteistyökumppanien hankinnasta, ja kasvavista verkostoista voisi olla sinulle hyötyä? Tässä koulutuksessa opit asiantuntijaviestinnän merkityksellisyydestä ja saat myös ripauksen oppeja taskuun asiantuntijan esiintymiseen liittyen – joko sosiaalisessa mediassa, etänä tai livetilaisuuksissa!
Tavoite
Tämän koulutuksen tavoitteena on ymmärtää viestinnän merkitys roolista riippumatta sekä oppia hyviä käytäntöjä, miten loistaa digitaalisella läsnäololla. Opit asiantuntijabrändin ja ajatusjohtajuuden rakentamisesta sekä hankit lisää rohkeutta ja varmuutta myös asiantuntijana esiintymiseen. Viestintätaitojesi ja suunnitelmallisen sisällöntuotannon hiominen alkaa tästä koulutuksesta!
Kenelle
Koulutus sopii kaikille, jotka tarvitsevat viestintätaitoja omassa asiantuntijatyössään ja heille, jotka haluavat lähteä kasvattamaan omaa sosiaalisen median presenssiä, panostaa digitaaliseen läsnäoloon ja saada vinkkejä esiintymistaitoihin.
Koulutuksen sisältö
Askeleet asiantuntijaviestintään
- Ymmärrys viestinnän merkityksestä kaikissa rooleissa
- Sisäisen ja ulkoisen viestinnän erot ja merkitys
- Oman substanssiosaamisen hahmottaminen ja pohdinta, miten sitä voi jakaa kiinnostavasti ja hyödyllisesti eteenpäin
- Mihin kannattaa viestinnässä panostaa, mihin vetää raja ja mitä kannattaa välttää?
Henkilöbrändi, Asiantuntijabrändi ja Työntekijälähettiläs
- Termit tutuksi
- Miksi digitaalisesta läsnäolosta on hyötyä itselle, organisaatiolle ja sidosryhmille?
- Aktiivisuus ja passiivisuus: sosiaalinen kuuntelu tuo myös tuloksia
- Esimerkkejä hyvin rakennetuista brändeistä joilla ei ole liiketoiminnallista / myynnillistä agendaa viestinnässä
Viestintäosaaminen
- Miten mittaan onnistumista?
- Mistä tiedän, että viestini palvelee tavoitetta ja se löytää oikeat yleisöt
- Verkostoituminen ja vuorovaikutus
- Asiantuntijaviestintä erilaisissa kanavissa: LinkedIn ja TikTok -mahdollisuudet
Esiintymistaito
- Miten rakentuu innostava esitys?
- Miten valmistaudun esiintymistilanteeseen?
- Miten hankin varman olo esittäjän saappaissa?
- Miten esiinnyn sosiaalisessa mediassa? Vinkit videotuotantoon!
Avainsanat
viestintä, asiantuntijabrändi, asiantuntijaviestintä, esiintyminen, sosiaalinen media, LinkedIn, ajatusjohtajuus, viestintätaito, digitaalinen läsnäolo
Kouluttajakuvaus
Riina Kruut on viestinnän ammattilainen, helposti lähestyttävä verkostoituja ja idearikas markkinointiyrittäjä. Hänelle on tärkeää saada koulutuksiin osallistujat innostumaan sosiaalisen median mahdollisuuksista, ja saada heidät luottamaan persoonalliseen viestintään sekä kykyynsä jakaa mielenkiintoisia tarinoita markkinoinnin tehostamiseksi. Riina on energinen, inspiroiva ja rohkaiseva kouluttaja, joka pyrkii tarjoilemaan koulutettaville aina viimeisimmän tiedon helposti ymmärrettävässä ja käytännönläheisessä muodossa. Riina ahkeroi markkinoinnin johtamisen ja koulutusten ohella tiiviisti myös erilaisten tekstien parissa sekä sparraa asiantuntijoita laadukkaaseen, vaikuttavaan ja tavoittavaan