“Projektien arviointi ja oppiminen” on syvällinen koulutus, joka keskittyy projektien systemaattiseen tarkasteluun ja siitä oppimiseen projektin päättyessä. Kurssi on suunniteltu tarjoamaan projektipäälliköille, tiiminvetäjille ja projektin jäsenille kattavan ymmärryksen siitä, kuinka projektien arviointi ja siitä oppiminen ovat kriittisiä tekijöitä organisaation jatkuvassa kehityksessä ja menestyksessä.
Tavoite
Kurssin aikana osallistujat perehtyvät siihen, kuinka tehokkaasti toteuttaa projektin jälkiarviointeja, tunnistaa onnistumiset ja alueet, joilla on parantamisen varaa. Käymme läpi, miten kerätä ja analysoida tietoja, miten jakaa opitut asiat organisaation sisällä ja miten soveltaa näitä oppeja tulevissa projekteissa.
Kenelle
Kurssi on suunnattu kaikille, jotka haluavat kehittää taitojaan projektinhallinnassa.
Edellytämme osallistujan hallitsevan projektinhallinnan perusteet. Tutustu koulutukseen Projektinhallinta: 1 perustaso – perusteet.
Ohjelmaversio
Koulutus ei edellytä mitään tiettyä ohjelmistoversiota.
Koulutuksen sisältö
Johdanto
- Projektien arvioinnin ja oppimisen merkitys organisaatiolle.
- Esimerkkejä siitä, miten projektien arviointi ja oppiminen on auttanut organisaatioita
Projektien jälkiarviointi
- Mitä projektin jälkiarviointi on ja miksi se on tärkeää.
- Jälkiarvioinnin prosessi
- Suunnittelu: Milloin ja miten jälkiarviointi tulisi suunnitella.
- Toteutus: Kuka osallistuu, millaisia menetelmiä käytetään (esim. kyselyt, haastattelut, työpajat).
- Raportointi: Miten tulokset dokumentoidaan ja jaetaan.
- Esimerkkejä yleisistä ongelmista ja niiden ratkaisuista.
Oppiminen virheistä ja ongelmista
- Miksi on tärkeää tunnistaa ja myöntää virheet ja oppia niistä
- Erilaisia tapoja, joilla organisaatiot ja yksilöt voivat oppia virheistä (esim. reflektointi, oppimispäiväkirjat, debriefing-istunnot).
- Miten opitut asiat voidaan integroida projektinhallintaprosesseihin ja -käytäntöihin.
- Ryhmäkeskustelu
Kysymyksiä ja vastauksia
Avainsanat
projekti, projektinhallinta, oppimispäiväkirja, projektinhallintaprosessi, jälkiarviointi, projekteista oppiminen