Wistecin Juha Huhtasen blogi

Toimitusjohtajan kiitollisuuslistan ykkönen ovat ihmiset

Mikähän siinä on, että aika tuntuu kuluvan joka vuosi nopeammin kuin edellinen? Jotkut sanovat, että niin se menee, kun ihminen vanhenee.

Toki niinkin, mutta itsestäni tuntuu enemmänkin ”It´s amazing, how time flies, when you are having fun” -meiningiltä. Vuotta 2018 muistellessa tulee ensimmäiseksi mieleen sana kiitollisuus.

Päättyvän tilikauden tuloksia ja kokemuksia

Wistecillä on nyt 250 organisaation asiakaskunta ja saimme taannoin Suomen Asiakastiedon Suomen vahvimmat AA-luottoluokituksen. Viimeisen vuoden aikana olemme saaneet yli 50 uutta asiakasta ja liikevaihtomme asettunee noin 1,5 Meur tietämille.

Strategiamme mukaisesti Training as a Service -palvelumallimme etenee hienosti suomalaisissa organisaatioissa, sillä uusista asiakkaistamme noin kolmasosa valitsee TaaS-konseptin henkilöstönsä kouluttamiseen.

Kotimaan kasvun lisäksi olemme käyttäneet huomattavan määrän energiaa verkkoympäristömme WistecOnlinen viennin edistämiseen. Viennistä pitää todeta heti, että oikeiden markkinoiden ja markkinatoimijoiden löytäminen maailmalta ei ole ihan helpoin tehtävä.

Ehkä yllättävintä on ollut huomata, että monissa maissa ei ole vielä lainkaan tuttua, että työnantaja tarjoaisi mitään koulutusta henkilöstölleen.

Mieleenpainuvin tilanne oli, kun kysyin eräältä yritysjohtajalta: ”Tarjoatteko henkilöstöllenne koulutusta?”, johon hän totesi: ”Emme.” Jatkoin sinnikkäästi: ”Miten toimitte, jos henkilö ei osaa käyttää työvälineitään, jotta selviytyisi töistään?”. Tähän yritysjohtaja totesi: ”Se on hänen ongelmansa, opetelkoon, miten huvittaa ja jos ei huvita, hän saa potkut!” Vastaus laittoi kyllä koulutusmyyjän hiljaiseksi.

Nyt samalla kuitenkin totean, että valtaosa suomalaisista organisaatioista suhtautuu esimerkillisellä vakavuudella henkilöstönsä osaamisen kehittämiseen. Hyvä!

Tekoäly vie kohti tehokkaampaa liiketoimintaa

Meillä Wistecissä tilikausi päättyy helmikuussa ja tulevan tilikauden strategiaa on pohdittu tammi-helmikuun vaihteessa. Tavoitteenamme on kasvattaa edelleen TaaS-asiakkuuksien määrää, kehittää Wistec Online -verkkoympäristöämme ja jatkaa ponnisteluja vientimarkkinoiden avaamiseksi vähintään kuudessa maassa.

Wistec Online on asiakkaidemme mielestä sisällöllisesti Suomen paras verkko-oppimisympäristö alallaan ja kehitystyö jatkuu. Tekoälyprojektimme tuo Wistec Onlineen lisää vaikuttavuuden mitattavuutta sekä esimerkiksi suosittelevia kursseja kevään 2019 aikana.

Ykköstavoitteemme on kehittää geneerisestä verkkoympäristöstä entistäkin enemmän asiakkaan liiketoimintaa hyödyttävä työkalu. Tekoälyn avulla pystymme todentamaan mm. yksittäisen henkilön osaamisen kehittymisen, sekä hänen tehtävissään yleisesti vaaditulla tasolla, että hänen henkilökohtaisesti tarvitsemillaan osa-alueilla.

Kaiken takana on ihminen

Aloitin kirjoitukseni kiitollisuus-teemalla, joka tarkoittaa nimenomaan kiitollisuutta ihmisistä asioiden takana. Mielestäni yritys ei pidä hyviä koulutuksia, vaan sen tekevät ihmiset.

Vuonna 2018 pidimme noin tuhat koulutustapahtumaa, joista kolme kertaa päädyimme arvioimaan koulutuksen laatua yhdessä asiakkaan tilaajan kanssa. Kaikissa tilanteissa kyseessä oli inhimillisiä poikkeustilanteita, jotka selvitettiin yhteistyössä asiakkaan kanssa. Voi olla, että jossain päin maailmaa löytyy yritys, joka toimii täysin virheettömälläkin marginaalilla, mutta mielestäni kolmen promillen taso on varsin kiitettävä suoritus. Kiitos siis aktiivisille kouluttajillemme!

Edelleen haluan jakaa kiitokset meidän Office Queen Kristiinalle, IT:n ja editoinnin monitoimimies Samulille sekä myynti- ja markkinointitiimille. Mahtavaa on ollut myös nähdä, miten porukkamme on kansainvälistynyt ja lounastaukojakin on päästy viettämään englanniksi.

Hyvää alkanutta vuotta 2019!